Elke maand zetten we een vrijwilliger in de kijker. Deze keer Willy Goossens, initiatiefnemer van Orfeoproducties.
Hoe ga je te werk om elk jaar een boeiend en gevarieerde Zuidrand Klassiek – reeks samen te stellen?
Daar gaat heel wat werk aan vooraf. Concerten bezoeken, contacten met docenten van conservatoria en kunsthumaniora, wedstrijden volgen, enz. Zo’n jaarprogramma moet immers een uitgebalanceerd geheel vormen; Strijkers, blazers, zangers, pianisten moeten afwisselend aan bod komen. Tevens moeten jonge toptalenten en gevestigde namen (liefst uit de Zuidrand) elkaar afwisselen.
Hoe lang doe je dit al?
De smaak om klassieke concerten en festivals te programmeren en te organiseren is ontstaan, toen we in 2002 de opera Orfeo hebben gecreeërd in het fort van Mortsel, waar toen 5.000 bezoekers kwamen kijken. Kort nadien in 2004 hebben we met drie vrienden Orfeoproducties opgericht.
Wat voor jou een hoogtepunt in al die jaren?
Er zijn talrijke hoogtepunten, want we hebben heel wat jonge talenten geprogrammeerd, die intussen grote carrières maken. De sopraan Lore Binon was al heel jong bij ons en pianiste Miriam Batsashvili heeft van alle concerten op mij de grootste indruk nagelaten.
Wat is jouw favoriete Zuidrand-plek?
Dat blijven voor mij nog steeds de Brialmontforten. Ik herinner mij nog steeds mijn eerste indruk toen ik zo’n fort bezocht en het wow-gevoel van alle artiesten die voor het eerst die plekken bezoeken.Ik vind het erg spijtig dat deze prachtige gebouwen omwille van allerlei beperkingen niet verder kunnen worden uitgebouwd als plekken voor beleving van cultuur, natuur en architectuur. Het is een enorme gemiste kans.
Mie De Backer