Nieuwe podiumkunstenaars aan het werk in onze regio.
Eigen Kweek is een project voor regionale talentontwikkeling van nieuwe podiumkunstenaars én aspirant zakelijk leiders met steun van de Vlaamse Gemeenschap.
Elk jaar worden drie theatervoorstellingen geselecteerd.
Ontdek de selectie van 2022-2023 en reserveer je tickets:
Drie geraniums op een vensterbank
Drie geraniums op een vensterbank is een immersieve performance waarin drie kamerplanten een blik werpen op hun besnorde eigenaar: Patrick, een man van eind de dertig die eruitziet als een man van eind de veertig. Via virtual reality stapt men mee in de werkelijkheid die de man voor zichzelf opzette, maar waar hij onvermijdelijk in vast komt te zitten. Zijn drie geraniums kijken toe, zuchten en becommentariëren. Ze proberen doorheen de banaliteit van zijn dagelijkse routine te kijken, op zoek naar diepgang. Tot nog toe zonder succes. Patrick merkt niets van het existentieel onderzoek waar zijn kamerplanten in verzonken zijn en slurpt verder van zijn koffie, werkt zijn kant-en-klare lasagne naar binnen en maakt zich op om de volgende dag exact hetzelfde te doen.
Het publiek neemt plaats naast de geraniums en krijgt een intieme blik in dit schouwspel. Drie geraniums op een vensterbank is een verhaal over verzuchting en verveling, over groener gras en speling van het licht, over wachten en onderweg zijn. Joren Vandenbroucke en Annelies Van Hijfte brengen deze performance telkens voor een beperkt publiek van 10 personen in een lokale huiskamer. Vanuit hun achtergrond in animatiefilm en opera gaan ze aan de slag met virtual reality om het verhaal tot op de huid van het publiek te brengen. U zult de natte potgrond als het ware voelen. Allen welkom, Patrick laat de koffie alvast doorlopen.
Voorstelling
4 juni 2023 – 17.00u / 18.30u / 20.00u – Privé locatie, Kontich - Tickets
Credits
Creatie en spel Joren Vandenbroucke en Annelies Van Hijfte | Coach/eindregie Robbert&Frank Frank&Robbert | Scenografie en techniek Lucas Dewulf | VR-ontwerp Joren Vandenbroucke | Muziek en zang Annelies Van Hijfte | coaching zang Frederik Martens | Zakelijke leiding en productie Judith Ameel | Uitvoerend Producent Klein Verzet / Eigen Kweek | Met steun van De Vlaamse Gemeenschap
tsjik tsjak wham - Thomas Claessens & Hendrik Kegels
tsjik tsjak wham is een filosofische praatkomedie waarin absoluut niets gebeurt. Tenminste, dat beloven de twee jongemannen op het toneel. Het wordt een avond die uitblinkt in veiligheid. Een avond die volledig onder controle is en waar het gevaar achter slot en grendel zit. Enkel het hoogstnoodzakelijke is in de theaterzaal aanwezig: een koffiemachine.
In deze snedige satire wordt onze drang naar controle en veiligheid onder de loep genomen. Wanneer maakt het gevoel van veiligheid je net banger? En wat kan er allemaal gebeuren als je de angst om de controle te verliezen uiteindelijk, al is het maar even, overwint? Naarmate de avond vordert, wordt duidelijk dat de beloofde veiligheid een illusie is. Tot overmaat van ramp sluipen toeval en chaos de ruimte binnen…
Hendrik en Thomas studeerden beiden aan de Toneelacademie Maastricht. Ze schrijven, maken en spelen voorstellingen waarin hun personages zich verliezen in oeverloos gekeuvel. Het spreken zelf wordt een ongelooflijk complexe bezigheid. En af en toe komt er iets wezenlijks aan de oppervlakte, zit er in de kosmos van woorden iets van immense schoonheid verborgen. Zo willen Hendrik en Thomas het alledaagse gebabbel promoveren tot een kunstvorm.
Voorstellingen
29 april 2023 – 20.00 uur – Zaal Roeland, Lint - Tickets
12 mei 2023 – 20.15 uur – CC ‘t Aambeeld, Aartselaar - Tickets
Credits
Creatie en spel Thomas Claessens en Hendrik Kegels | Scenografie en licht Sander Salden en Emilie Poelmans (allicht) | Eindregie Günther Lesage | Dramaturgie Louise Van den Eede | Zakelijke leiding, productie en spreiding Eline Dewaele | Decorontwerp- en uitvoering Thomas Claessens en Hendrik Kegels | Vormgeving Mees Walter | Productie Klein Verzet / Eigen Kweek | Met de steun van De Vlaamse Gemeenschap
BABY
In BABY nemen twee personages je mee in de grote constructie die we liefde noemen. Ze maken een reis langs (iconische) filmscènes die hun beeld van de liefde voor een stuk hebben gevormd. Ze stellen vragen, rijden zich vast, pauzeren en maken omwegen op zoek naar een opening. Hoe (on)bezoedeld is ons beeld van de liefde nog door de mainstream en constante beeldenstroom? En hoe kunnen we daaraan ontsnappen?
De liefde moet opnieuw worden uitgevonden. Met deze zin trokken Eleonore Van Godtsenhoven en Arne De Tremerie zich terug in een wereld van iconische filmbeelden, absurde datingformats, stukgelopen relaties, filosofische bespiegelingen, ongeloofwaardige cliché’s en groteske gebaren.
‘De liefde moet opnieuw worden uitgevonden’ is een stelling Arthur Rimbaud waarmee Alain Badiou zijn boekje Ode aan de liefde opent. De liefde is volgens hem in gevaar doordat ze ontdaan wordt van alle toevalligheid. Ze wordt voorspelbaar gemaakt om in onze kapitalistische marktlogica te passen waarin ze kan verkocht worden via apps en datingformats. Badiou roept op om daar tegenin te gaan.
VOORSTELLING
10 december 2022 – 20.30 uur – CC Mortsel - Tickets
Credits
Creatie & Spel Eleonore Van Godtsenhoven en Arne De Tremerie | Scenografie en licht Berten Vanderbruggen | Kostuum Lucie Plasschaert | Eindregie Jesse Vandamme | Tekst coaching Mitch Van Landeghem | Techniek Lennert Boots | Zakelijke leiding en productie Marie Luyten | Beeld Alexander Deprez | Vormgeving Wannes Cools | Uitvoerend producent Klein Verzet / Eigen Kweek | Met ondersteuning van De Vlaamse Gemeenschap | Met dank aan Lies Pauwels, Jan Steen, Jesse Vandamme, Lucie Plasschaert, Wannes Cools, Semna Sega